Ciśnienie w oponach - dlaczego tak ważne?

Bezpieczeństwo jazdy i wszystko związane z jazdą.

Moderatorzy: Miłosz, Kamyk, lucek, bartoszto, jotto

KELGAR
Motocyklista
Posty: 352
Rejestracja: 02 paź 2011, 21:06
Imię: Mateusz
Miejscowość: Świdnica
Plecak: z książkami ^^
Garnek: Shark S600

Ciśnienie w oponach - dlaczego tak ważne?

Post autor: KELGAR »

Witam wszystkich ;)
Postanowiłem założyć ten temat nie dlatego, żeby pochwalić się swoim niedbalstwem czy głupotą, ale bardziej w celu edukacyjnym, przypomnienia, przestrogi jak ważne jest PRAWIDŁOWE ciśnienie w naszych oponkach.
Otóż jak już na wstępie napisałem wykazując spore niedbalstwo przez ostatnie półtora miesiące nie sprawdziłem ani raz ciśnienia w oponach. Wydawało mi się, że wszystko jest ok, poza faktem, że jazda w winklach nie dawała mi żadnej frajdy. Zacząłem myśleć, że moto jest jednak nie dla mnie, bo nie mogę go ogarnąć a to co powinno dawać mi największą radochę jest dla mnie, lekko mówiąc, męczarnią.
Szukałem w poradnikach motocyklowych informacji jak poprawnie prowadzić moto, jak wchodzić w zakręty itd, wciąż bez zmian.
Jakiś czas temu postanowiłem wybrać się do Wrocławia w celu załatwienia kilku spraw, pojechałem oczywiście Kawą, zatankowałem 9L benzyny.
Po Wrocławiu podłączyłem się w korku do motocyklisty dosiadającego potężnego Cruisera jakim jest Intruder M1800. Przeciskanie się między samochodami było dla mnie chyba większym wyzwaniem niż dla niego. Pomimo tego, że poradziłem sobie, nie czułem żeby moja ER-ka była bardziej zwrotna od tego smoka. Tak minął mój cały wypad, na nerwach i stresie, czy aby na pewno moto to pojazd dla mnie.
Wracając przypomniało mi się, że warto sprawdzić ile km zrobiłem tego dnia. Licznik pokazywał 126 km... ale wskazówka paliwa niebezpiecznie leżała na czerwonym... :eek:
I wtedy doznałem olśnienia :wall: :wall: .
Podjechałem następnego dnia na stację i sprawdziłem ciśnienie w oponkach... Przód - 1.3 ZAMIAST 2.2; tył - 1.8 zamiast 2.5.
dopompowałem i pojechałem sprawdzić czy jest różnica.
Zrobiłem 200km, bo nie mogłem się nacieszyć :D

Wnioski:
- moto prowadzi się tak łatwo, że ma się wrażenie, że druga ręka jest zbędna :rotfl:
- spalanie spadło do normalnych 4,5 l
- każdy zakręt to dla mnie kolejne okazja do zdobycia doświadczenia i czerpania radości z jazdy
- zniknęła obawa przed pochyleniem moto w zakrętach
- nie ma objawu uślizgu opony w większym złożeniu ( co zdarzyło mi się kilka razy)
- CZUJĘ ŻE PO TO ŻYJĘ! :love:

Zawsze twierdziłem,że lepiej uczyć się na cudzych błędach niż na własnych, chociaż nie da się wszystkich uniknąć, to mimo tego życie jest za krótkie, żeby wszystko testować na własnej skórze.
Więc jeżeli ktoś jesiennym wieczorem będzie miał czas żeby przeczytać moje wypociny w/w , to pamiętajcie CIŚNIENIE W OPONACH sprawdzamy przynajmniej raz w tygodniu ;)

Pozdrawiam LWG!

Do modka : szukałem na forum info o ciśnieniu, ale nie mogłem znaleźć, nie wiedziałem też gdzie umieścić ten post, więc z góry przepraszam za kłopoty :)
Sklep Motocyklowy Warszawa - moto NUMiK
sHaky
Motocyklista
Posty: 109
Rejestracja: 11 lip 2012, 22:15
Imię: Bartosz
Miejscowość: Wejherowo
Garnek: Shark S900cFINKS WKY

Re: Ciśnienie w oponach - dlaczego tak ważne?

Post autor: sHaky »

Zadam takie "troche" glupie pytanie.Jak sprawdzic cisnienie w oponach?
S.omething
Y.ou
S.houldn't
T.rust
E.ver
M.an
Awatar użytkownika
JMR
Motorowerzysta
Posty: 74
Rejestracja: 25 maja 2012, 22:06
Imię: JAREK
Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Plecak: ROBERT KUBICA
Garnek: HELD APACHE
Skype: NIE POSIADAM
Numer GG: 728024
Telefon: 788******

Re: Ciśnienie w oponach - dlaczego tak ważne?

Post autor: JMR »

ciśnieniomierz w rękę i akcja po wentylach
Bo góry mogą ustąpić i pagórki się zachwiać, ale miłość moja nie odstąpi od ciebie i nie zachwieje się moje przymierze pokoju,mówi Pan, który ma litość nad tobą.
(Iz 54,10)
Awatar użytkownika
DeFi
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2397
Rejestracja: 10 paź 2010, 20:25
Imię: Rafał
Miejscowość: Września
Plecak: Brak
Garnek: LS2
Numer GG: 9958743
Telefon: 783757397
Motocykl: Yamaha FJR 1300 '01
Lokalizacja: Września

Re: Ciśnienie w oponach - dlaczego tak ważne?

Post autor: DeFi »

Albo jedziesz na stację posiadającą sprężarkę bądź do wulkanizatora który posiada zewnętrzny przyrząd do pompowania opon i na miejscu ustawiasz wartość i w razie braków pompuje.

Ja dzisiaj byłem na stacji i zamiast katalogowych 2,5 miałem 2,2 :)
Obrazek
Kawasaki ER-5 '05 -> Kawasaki ZR-7 '00 ->Yamaha FJR 1300 '01
http://www.bikepics.com/members/defi/01fjr1300/
KELGAR
Motocyklista
Posty: 352
Rejestracja: 02 paź 2011, 21:06
Imię: Mateusz
Miejscowość: Świdnica
Plecak: z książkami ^^
Garnek: Shark S600

Re: Ciśnienie w oponach - dlaczego tak ważne?

Post autor: KELGAR »

sHaky pisze:Zadam takie "troche" glupie pytanie.Jak sprawdzic cisnienie w oponach?
Nie ma głupich pytań ;) za to głupotą jest nie sprawdzić ciśnienia :D
Awatar użytkownika
jejkujejku
Motocyklista
Posty: 164
Rejestracja: 19 mar 2012, 11:49
Imię: Piotr
Miejscowość: Warszawa
Plecak: Wożę Iwonkę :)
Garnek: SHARK
Skype: piotr.silarow
Numer GG: 2372615
Telefon: 506037745
Kontakt:

Re: Ciśnienie w oponach - dlaczego tak ważne?

Post autor: jejkujejku »

O to ja bardzo dziękuję za te info o ciśnieniu ... bo chyba już wiem dlaczego mi ostatnio coś się kiepsko prowadzi .
A jeszcze mam pytanko .
Jak się jeździ w 2 osoby na kawie to czy ciśnienie w oponach też powinno być 2.2/2.5 czy też jakieś inne?

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
DeFi
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2397
Rejestracja: 10 paź 2010, 20:25
Imię: Rafał
Miejscowość: Września
Plecak: Brak
Garnek: LS2
Numer GG: 9958743
Telefon: 783757397
Motocykl: Yamaha FJR 1300 '01
Lokalizacja: Września

Re: Ciśnienie w oponach - dlaczego tak ważne?

Post autor: DeFi »

Podaje wartości z manuala:

Kod: Zaznacz cały

Front
Up to 181 kg (400 lb) load 225 kPa (2.25 kgf/cm², 32 psi) ← – – –

Rear
Up to 97.5 kg (215 lb) load 250 kPa (2.50 kgf/cm², 36 psi) ← – – –
97.5 kg (215 lb) ∼ 181 kg (400 lb) load 280 kPa (2.80 kgf/cm², 41 psi)
Obrazek
Kawasaki ER-5 '05 -> Kawasaki ZR-7 '00 ->Yamaha FJR 1300 '01
http://www.bikepics.com/members/defi/01fjr1300/
Awatar użytkownika
jejkujejku
Motocyklista
Posty: 164
Rejestracja: 19 mar 2012, 11:49
Imię: Piotr
Miejscowość: Warszawa
Plecak: Wożę Iwonkę :)
Garnek: SHARK
Skype: piotr.silarow
Numer GG: 2372615
Telefon: 506037745
Kontakt:

Re: Ciśnienie w oponach - dlaczego tak ważne?

Post autor: jejkujejku »

ooooo WIELKIE dzięki :)
Awatar użytkownika
Miłosz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1303
Rejestracja: 29 kwie 2011, 22:57
Imię: Miłosz
Miejscowość: Plewiska/Poznań
Plecak: Monika
Garnek: HJC
Numer GG: 3369519
Motocykl: Gsf 1200N K5

Re: Ciśnienie w oponach - dlaczego tak ważne?

Post autor: Miłosz »

Aaaa miałem już wcześniej napisać, większość pamięta, ale niektórym czasem wylatuje.

Po zimie nie zapomnijcie dopompować. Ja zapomniałem, po pierwszym kilometrze w tym sezonie już widziałem o co chodzi. 1,8 przód i 2.0 tył miałem.
Awatar użytkownika
jotto
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1115
Rejestracja: 03 sie 2011, 11:53
Imię: Marek
Miejscowość: Gdańsk
Motocykl: Africa Twin

Re: Ciśnienie w oponach - dlaczego tak ważne?

Post autor: jotto »

Ja wolę mieć 2,8 Bara z tyłu nawet jak jeżdżę sam. Lepiej mi się prowadzi. Czy to źle?
Obrazek
ODPOWIEDZ