Wymiana łożysk główki ramy

Gotowe rozwiązania naszych użytkowników.

Moderatorzy: Miłosz, Kamyk, lucek, bartoszto, jotto, Kanc1erz

Awatar użytkownika
Dzióbek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 416
Rejestracja: 12 sty 2011, 23:36
Imię: Michał
Miejscowość: Kalisz
Plecak: Hania
Garnek: Nitro
Telefon: 511483837
Lokalizacja: Pawłówek k. Kalisza (WLKP)

Wymiana łożysk główki ramy

Post autor: Dzióbek »

Diagnostyka zużycia łożysk główki ramy:
Aby sprawdzić łożyska główki ramy należy postawić motocykl na centralnej podstawce. Poproś kogoś, żeby docisnął tył motocykla, tak aby przednie koło było w powietrzu. I teraz kolejność postępowania jest taka:

1. Złap za lagi i poruszaj nimi przód-tył - jeśli czuć luz (stukanie w okolicach główki ramy), to łożysko nie jest dokręcone. Niekiedy wystarczy dokręcić i będzie OK.

2. Jeśli sprawdziłeś pkt. 1 i nie ma luzu, to poruszaj kierownicą na boki, od ogranicznika do ogranicznika (koło cały czas w powietrzu). Kierownica powinna chodzić płynnie w całym zakresie ruchu. Nie może mieć "ciaśniejszych" miejsc, czy "przeskakiwać". Jeśli takie "zjawiska" występują to łożyska są na 100% do wymiany.

Do wymiany potrzebne będą:
- Nowe łożyska - wymieniłem na stożkowe symbol SSK400, są to "specjalne" łożyska do ER-5 (z bieżniami), ponieważ nie znalazłem w żadnym katalogu "typówek" o wymaganych rozmiarach. Koszt - 120-130zł.
Obrazek
- Klucze - 19,12,14,10,22, klucz hakowy z zestawu narzędzi (przyda się do regulacji luzu):
Obrazek
Klucz dynamometryczny też się przyda, ale jak ktoś nie ma to trudno się mówi - trzeba tylko uważać, żeby śrub nie poukręcać :)
Wkrętak krzyżakowy, sznurek, młotek, pręt do wybijania starych bieżni, drewniany klocek, trochę smaru (może być zwykły ŁT)

Podkładamy klocek pod kolektory wydechowe, tak, żeby przednie koło było w powietrzu, odkręcamy linkę szybkościomierza, koło, zacisk hamulca (wieszamy na sznurku, żeby nie "dyndał" na przewodzie), błotnik oraz lagi.
Dokładniej było to opisane w tym temacie:
viewtopic.php?f=24&t=920

Nasze moto powinno wyglądać w tej chwili jakoś tak:
Obrazek

Ja ponadto zdjąłem zbiornik paliwa, żeby mieć więcej miejsca.
Odkręcamy 4 śruby mocujące kierownice (25Nm)...
Obrazek
(Na kierownicy przy punktach mocowania do półki zaznaczona jest kropka. Podczas przykręcania należy tak ustawić kierownicę, żeby ta kropka była na wysokości szczeliny pomiędzy półką a obejmą).
Kierownicę razem z lusterkami, manetkami, linkami itp. "kładziemy" na silniku, żeby nie przeszkadzała (dlatego demontowałem bak)

W dalszej kolejności wyjmujemy wkład reflektora i rozłączamy kostki, które są wewnątrz (należy odkręcić dwie śruby na wkrętak krzyżakowy po obu stronach lampy):
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Następnie odkręcamy zegary...
Obrazek
...oraz stelaż lampy i sygnał dźwiękowy
Obrazek
Zegary odkładamy w bezpiecznym miejscu, stelaż z obudową reflektora, kierunkami wieszamy na sznurku przywiązanym do ramy, żeby nie przeszkadzał.

Teraz motocykl wygląda tak (szczytowa faza demontażu :) ):
Obrazek

Odkręcamy nakrętkę kontrującą i ściągamy górną półkę...
Obrazek

...odkręcamy nakrętkę regulacyjną (trzymamy dolną półkę, żeby nie spadła nam na nogę lub co gorsza na ziemię :) )
Wyciągamy górną bieżnię oraz dolną półkę (wysypią się kulki ze starego łożyska).

Przystępujemy do wybijania bieżni z ramy. Poniżej "szkic" jak wybić dolną bieżnię, dla górnej postępujemy analogicznie:
Obrazek

Główka ramy po wybiciu starych bieżni:
Obrazek

Stare łożyska, pozostało zbić bieżnię z dolnej półki:
Obrazek

Dolną półkę mocujemy w imadle i zbijamy z niej bieżnie młotkiem i prętem, "celując" w miejsce pomiędzy bieżnię i "blaszkę" przeciwkurzową. Przy delikatnym postępowaniu blaszkę można wyprostować i "zastosować" ponownie. :) :
Obrazek

Montaż:
Gniazda w ramie smarujemy smarem, żeby zmniejszyć tarcie, kładziemy nową bieżnie na gnieździe (prosto, żeby nie wbijać "z ukosa", bo się może zaklinować) kładziemy na nią starą bieżnię, drewniany klocek i wbijamy. "Szkic":
Obrazek

Trochę "gimnastyki" może być przy wbijaniu bieżni "od dołu", ale z tym też nie powinno być problemów.

Podobnie postępujemy przy nabijaniu bieżni na dolną półkę:
smarujemy tą sztycę smarem, zakładamy "wyprostowaną" blaszkę, na nią nową bieżnie, starą i młoteczkiem (można dla pewności prze drewniany klocek lub kawałek rurki o trochę większej średnicy) delikatnie, nabijamy.

Nowe bieżnie i łożyska smarujemy grubo smarem i składamy (w kolejności odwrotnej do demontażu).
Obrazek
Obrazek

Regulacja:
Po skręceniu motocykla w całość przystępujemy do regulacji (przednie koło nadal w "powietrzu").
Konieczne jest pewne "wyczucie" :)
Obrazek
Nakrętka kontrująca (ta chromowana w górnej półce na klucz 22) powinna być poluzowana.
Regulujemy nakrętką (tą na klucz hakowy) tak, aby kierownica "chodziła" płynnie w całym zakresie ruchu, bez oporów. Z drugiej strony szarpiąc za lagi nie może być wyczuwalnego luzu.
Kiedy osiągniemy te dwa powyższe warunki, dokręcamy nakrętkę kontrującą i sprawdzamy jeszcze raz ruch kierownicy i luz szarpiąc za lagi.

Po przejechaniu kilkudziesięciu, kilkuset kilometrów należy kontrolować luz, ponieważ łożyska się "ułożą".
Ja po montażu przejechałem 20 km najbardziej dziurawą drogą w okolicy i dokręciłem. Następnie pojeździłem jeszcze tydzień (kilkaset km) i dokręciłem jeszcze trochę.

Sama wymiana jest banalnie prosta, "odstrasza" trochę zakres demontażu maszyny jaki trzeba wykonać, ale w jedno popołudnie spokojnie jest to do zrobienia.

Niech MOC będzie z Wami! :love:
Jeżeli nie masz na utrzymaniu rodziny, nie grozi ci głód, nie jesteś Tutsi ani Hutu i te sprawy, to wystarczy, że odpowiesz sobie na jedno zajebiście, ale to zajebiście ważne pytanie - co lubię w życiu robić?...a potem zacznij to robić.
Sklep Motocyklowy Warszawa - moto NUMiK
Awatar użytkownika
Lish
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 957
Rejestracja: 24 wrz 2010, 21:56
Imię: Karol
Miejscowość: Piaseczno
Plecak: Kiti
Garnek: biały
Telefon: 500366623
Motocykl: fzs600 pies
Kontakt:

Re: Wymiana łożysk główki ramy

Post autor: Lish »

Jak zwykle super poradnik. Dla osób, które się wahają czy dadzą radę, powiem, że to jest prostsze niż się może wydawać. Także bez marudzenia do roboty ;)

Pozdrawiam
Lish
Awatar użytkownika
jotto
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1115
Rejestracja: 03 sie 2011, 11:53
Imię: Marek
Miejscowość: Gdańsk
Motocykl: Africa Twin

Re: Wymiana łożysk główki ramy

Post autor: jotto »

Da radę bez pręta? w zamian na przykład kij od mopa ?:D
Obrazek
Awatar użytkownika
Dzióbek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 416
Rejestracja: 12 sty 2011, 23:36
Imię: Michał
Miejscowość: Kalisz
Plecak: Hania
Garnek: Nitro
Telefon: 511483837
Lokalizacja: Pawłówek k. Kalisza (WLKP)

Re: Wymiana łożysk główki ramy

Post autor: Dzióbek »

jotto pisze:Da radę bez pręta? w zamian na przykład kij od mopa ?:D
Musi być żelastwo i to tak z 8mm średnicy, żeby się nie "wygło" :D
np. jakiś stary, niepotrzebny śrubokręt :)
Jeżeli nie masz na utrzymaniu rodziny, nie grozi ci głód, nie jesteś Tutsi ani Hutu i te sprawy, to wystarczy, że odpowiesz sobie na jedno zajebiście, ale to zajebiście ważne pytanie - co lubię w życiu robić?...a potem zacznij to robić.
Awatar użytkownika
jotto
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1115
Rejestracja: 03 sie 2011, 11:53
Imię: Marek
Miejscowość: Gdańsk
Motocykl: Africa Twin

Re: Wymiana łożysk główki ramy

Post autor: jotto »

Dobra, poradziłem sobie, tylko zatrzymała mnie jedna rzecz. Przy zdejmowaniu bieżni z dolnej półki zniszczyłem tą blaszkę przeciw-kurzową i tą uszczelkę (dopiero potem zauważyłem, że można ją wyjąć). Teraz pytanie, gdzie mogę taką blaszkę dostać? a co do tej uszczelki to ona jest tak jakby zrobiona z dwóch, czy mogę kupić np. w OBI zwykłą "pojedyncza" uszczelkę tej samej grubości co ta?

http://i40.tinypic.com/i3cgad.jpg
http://i40.tinypic.com/25zlb87.jpg

PS. Kupiłem 2 rodzaje uszczelek i chciał się dowiedzieć, który będzie lepszy?
Takie dwie na wysokość są takie same jak jedna oryginalna. Wewnętrzna średnica jest taka sama jak w org. Zewnętrzna jest minimalnie mniejsza od oryginalnej. fotki:
http://i41.tinypic.com/2jp6q.jpg
http://i39.tinypic.com/vr4z5y.jpg

Taka jedna na wysokość jest taka sama jak oryginał. Wewnętrzna jest minimalnie mniejsza od oryginalnej, ale wejdzie na rurę z dolnej półki (taka sama wew. średnica jak od blaszki przeciwkurzowej). Zewnętrzna średnica jest dużo większa, ale można ją wyciąć do rozmiarów oryginalnej. fotki:
http://i43.tinypic.com/spyxdj.jpg
http://i42.tinypic.com/wck5rp.jpg
Obrazek
Awatar użytkownika
Dzióbek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 416
Rejestracja: 12 sty 2011, 23:36
Imię: Michał
Miejscowość: Kalisz
Plecak: Hania
Garnek: Nitro
Telefon: 511483837
Lokalizacja: Pawłówek k. Kalisza (WLKP)

Re: Wymiana łożysk główki ramy

Post autor: Dzióbek »

Jeśli chodzi o blaszkę, to będzie ciężki temat, żeby kupić oddzielnie (ostatnio szukałem do Jawy coś podobnego - podkładkę zabezpieczającą nakrętkę główki ramy. Nie do kupienia - dobrałem z jakieś maszyny rolniczej w Agromie i wyszlifowałem środek, żeby pasowała).
Krzysztof wrzucił kiedyś link do łożysk w komplecie z blaszką i podkładkami. Ja kupiłem same łożyska i podczas wymiany też pogiąłem tą blaszkę - młotek + kowadło i udało się ją wyprostować.
Jeżeli nie masz na utrzymaniu rodziny, nie grozi ci głód, nie jesteś Tutsi ani Hutu i te sprawy, to wystarczy, że odpowiesz sobie na jedno zajebiście, ale to zajebiście ważne pytanie - co lubię w życiu robić?...a potem zacznij to robić.
Awatar użytkownika
jotto
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1115
Rejestracja: 03 sie 2011, 11:53
Imię: Marek
Miejscowość: Gdańsk
Motocykl: Africa Twin

Re: Wymiana łożysk główki ramy

Post autor: jotto »

podgrzałem ją na patelni i wyprostowałem młotkiem uderzając przez cienki zeszyt - dobrze wyszło. A co do uszczelki wziąłem tą większą i wyciąłem do rozmiarów oryginalnej. W weekend powinienem złożyć wszystko do kupy.

Pozdrawiam

@edit
Złożyłem, tylko coś nie tak - za lekko chodzi, puściłem kierownice przy 40km/h i samoistnie skręciła w lewo. Śrubę od główki ramy mam prawie na maksa dokręconą. Any ideas?
Obrazek
Awatar użytkownika
Lish
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 957
Rejestracja: 24 wrz 2010, 21:56
Imię: Karol
Miejscowość: Piaseczno
Plecak: Kiti
Garnek: biały
Telefon: 500366623
Motocykl: fzs600 pies
Kontakt:

Re: Wymiana łożysk główki ramy

Post autor: Lish »

moze za mocno skręciłeś?
Awatar użytkownika
jotto
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1115
Rejestracja: 03 sie 2011, 11:53
Imię: Marek
Miejscowość: Gdańsk
Motocykl: Africa Twin

Re: Wymiana łożysk główki ramy

Post autor: jotto »

im mocniej to chyba ciężej powinno chodzić?
Obrazek
keteiz1
Oldmotocyklista
Posty: 544
Rejestracja: 29 sty 2011, 11:15
Imię: Krzysztof
Miejscowość: krk
Lokalizacja: Mazowsze

Re: Wymiana łożysk główki ramy

Post autor: keteiz1 »

Mimo precyzji i mocnego skręcenia główki, należy trochę z tym pojeżdzić aż łozyska się ułożą. Dobrze by było nawet po bruku i potem dokręcić nakrętkę tą duża na klucz hakowy ale bez przesady i śrubę kontrującą ( tą hromoloną) już zdecydowanie mocno. Powinno być dobrze tylko trzeba czasu.
ODPOWIEDZ