Tez mialem jedna wiecej sprezynke. Na opakowaniu bylo, ze moze byc ich wiecej "For packing purposes".
Pozdrawiam
Wymiana tarcz sprzęgła
Moderatorzy: Miłosz, Kamyk, lucek, bartoszto, jotto, Kanc1erz
- Dzióbek
- Klubowicz
- Posty: 416
- Rejestracja: 12 sty 2011, 23:36
- Imię: Michał
- Miejscowość: Kalisz
- Plecak: Hania
- Garnek: Nitro
- Telefon: 511483837
- Lokalizacja: Pawłówek k. Kalisza (WLKP)
Re: Wymiana tarcz sprzęgła
Tak jak mówiłem na ostatnim zlocie - nazbierało mi się trochę materiałów z serwisowania mojego "Cukiereczka" przez cały sezon, postaram się je sukcesywnie wrzucać na forum.
Najpierw dorzucę swoje 3 grosze do tematu sprzęgła.
Podczas majówkowego wypadu na Roztocze (>1000km) zauważyłem, że powyżej 120km/h na 6 biegu obroty idą w górę, a przyspiesza jakoś średnio , poza tym dzwignia sprzegła chodzi dziwnie "gumiasto"
Diagnoza - sprzęgło klękło. Miało prawo - od ostatniej wymiany prawie 40000km.
Kupiłem cały komplet (tarcze, przekładki, sprężyny) EBC i do dzieła
Potrzebne narzędzia:
-klucze "8", "10", "12" i klucz do korka spustowego oleju (nie wiem jaki jest w oryginale, chyba 17, u mnie była miska przegwintowana, bo gwint się "skończył" i teraz jest korek na imbus), miska, kuweta na olej.
- suwmiarka
- uszczelka pokrywy sprzegła (ale, być może uda się ściągnąć dekiel bez uszkodzania uszczelki)
- opcjonalnie browar i jakieś radio, co by "brzęczało"
1.
Spuszczmy olej, polużniamy linke sprzęgła przy klamce i przy silniku (1) i ściągamy linkę z mocowanie przy deklu silnika (2)
Uploaded with ImageShack.com
2
Odkręcamy śrubki dekla sprzegła - klucz "8"
Uploaded with ImageShack.com
3.
Ściągamy dekiel i mamy taki widok.
Odkręcamy 5 śrub na klucz "10", pod nimi są sprężynki.
Uploaded with ImageShack.com
4.
Wyciągamy sprężynki...
Uploaded with ImageShack.com
5.
..i ściągamy dekiel.
Uploaded with ImageShack.com
6.
Zdejmujemy tarczki i przekładki.
Uploaded with ImageShack.com
7.
Czas na pomiary:
Tarczki.
Wymiar standardowy - 2.9-3.1mm grubości, 2.75mm do wymiany.
Moje jak widać, dobre, bez mechanicznych uszkodzeń i przypaleń...wymieniłem na nowe, bo miałem, ale stare zostawiłem "na czarną godzinę"
Uploaded with ImageShack.com
Przekładki
"Na oko" dobre, lekko przytarte, ale bez przypaleń i przebarwień. Nie mierzyłem, bo miałem nowe, ale można sprawdzić płaskość kładąc przekładkę na szybę i wsuwając szczelinomierz pomiędzy szybe a przekładkę. Jeśli wchodzi listek 0.3mm to przekładki są do d.. ... do wymiany.
Uploaded with ImageShack.com
Sprężyny
Winowajca odnaleziony - wymiar "do wymiany" to 33.1 mm i moje tyle miały, poza tym były "przekoszone" (po postawieniu na płaskiej powierzchni nie stały pionowo, tylko skośnie - zresztą widać jak układają się w szczękach suwmiarki)
Uploaded with ImageShack.com
Składanie:
Tarczki i przekładki smarujemy olejem i zakładamy na przemian - tarczka, przekładka, tarczka, przekładka.... na koniec zakładamy docisk i sprężyny. Przykręcamy śruby na sprężynkach. zakładamy uszczelkę i dekiel silnika.
Zarówno śruby mocujące sprężynki jak i te od delka silnika dokręcamy "z czuciem" - wg serwisówki jest 10N. Nie mam tak małego klucza dynamometrycznego, ale wkrętak z nasadkami w zupełności wystarczy -nic na siłe, bo śruby wkręcamy w "amelinium" i łatwo ukręcić gwint.
Zakładamy linkę sprzęgła, regulujemy luz i zalewamy silnik olejem
Warto pamiętać o wkręceniu przedtem korka spustowego w miskę olejową, bo w przeciwnym razie wyjdzie duuużo więcej oleju
Najpierw dorzucę swoje 3 grosze do tematu sprzęgła.
Podczas majówkowego wypadu na Roztocze (>1000km) zauważyłem, że powyżej 120km/h na 6 biegu obroty idą w górę, a przyspiesza jakoś średnio , poza tym dzwignia sprzegła chodzi dziwnie "gumiasto"
Diagnoza - sprzęgło klękło. Miało prawo - od ostatniej wymiany prawie 40000km.
Kupiłem cały komplet (tarcze, przekładki, sprężyny) EBC i do dzieła
Potrzebne narzędzia:
-klucze "8", "10", "12" i klucz do korka spustowego oleju (nie wiem jaki jest w oryginale, chyba 17, u mnie była miska przegwintowana, bo gwint się "skończył" i teraz jest korek na imbus), miska, kuweta na olej.
- suwmiarka
- uszczelka pokrywy sprzegła (ale, być może uda się ściągnąć dekiel bez uszkodzania uszczelki)
- opcjonalnie browar i jakieś radio, co by "brzęczało"
1.
Spuszczmy olej, polużniamy linke sprzęgła przy klamce i przy silniku (1) i ściągamy linkę z mocowanie przy deklu silnika (2)
Uploaded with ImageShack.com
2
Odkręcamy śrubki dekla sprzegła - klucz "8"
Uploaded with ImageShack.com
3.
Ściągamy dekiel i mamy taki widok.
Odkręcamy 5 śrub na klucz "10", pod nimi są sprężynki.
Uploaded with ImageShack.com
4.
Wyciągamy sprężynki...
Uploaded with ImageShack.com
5.
..i ściągamy dekiel.
Uploaded with ImageShack.com
6.
Zdejmujemy tarczki i przekładki.
Uploaded with ImageShack.com
7.
Czas na pomiary:
Tarczki.
Wymiar standardowy - 2.9-3.1mm grubości, 2.75mm do wymiany.
Moje jak widać, dobre, bez mechanicznych uszkodzeń i przypaleń...wymieniłem na nowe, bo miałem, ale stare zostawiłem "na czarną godzinę"
Uploaded with ImageShack.com
Przekładki
"Na oko" dobre, lekko przytarte, ale bez przypaleń i przebarwień. Nie mierzyłem, bo miałem nowe, ale można sprawdzić płaskość kładąc przekładkę na szybę i wsuwając szczelinomierz pomiędzy szybe a przekładkę. Jeśli wchodzi listek 0.3mm to przekładki są do d.. ... do wymiany.
Uploaded with ImageShack.com
Sprężyny
Winowajca odnaleziony - wymiar "do wymiany" to 33.1 mm i moje tyle miały, poza tym były "przekoszone" (po postawieniu na płaskiej powierzchni nie stały pionowo, tylko skośnie - zresztą widać jak układają się w szczękach suwmiarki)
Uploaded with ImageShack.com
Składanie:
Tarczki i przekładki smarujemy olejem i zakładamy na przemian - tarczka, przekładka, tarczka, przekładka.... na koniec zakładamy docisk i sprężyny. Przykręcamy śruby na sprężynkach. zakładamy uszczelkę i dekiel silnika.
Zarówno śruby mocujące sprężynki jak i te od delka silnika dokręcamy "z czuciem" - wg serwisówki jest 10N. Nie mam tak małego klucza dynamometrycznego, ale wkrętak z nasadkami w zupełności wystarczy -nic na siłe, bo śruby wkręcamy w "amelinium" i łatwo ukręcić gwint.
Zakładamy linkę sprzęgła, regulujemy luz i zalewamy silnik olejem
Warto pamiętać o wkręceniu przedtem korka spustowego w miskę olejową, bo w przeciwnym razie wyjdzie duuużo więcej oleju
Jeżeli nie masz na utrzymaniu rodziny, nie grozi ci głód, nie jesteś Tutsi ani Hutu i te sprawy, to wystarczy, że odpowiesz sobie na jedno zajebiście, ale to zajebiście ważne pytanie - co lubię w życiu robić?...a potem zacznij to robić.
- bet1988
- Motocyklista
- Posty: 115
- Rejestracja: 26 cze 2013, 23:21
- Imię: Wojciech
- Miejscowość: Świebodzice
- Plecak: Ewuś :)
- Garnek: Nitro
Re: Wymiana tarcz sprzęgła
grubo ja w mojej starej CB 400 wymieniałem sprzęgło z lapkiem na kolanach i ironami w tle, jednak zabrakło trochę info...i upitoliłem jedną z czterech śrub nad sprężyną ;/ kilka dni biegania po ślusarzach, kilo strachu ale naprawiłem. A wystarczyło pożyczyć od sąsiada klucz dynamometryczny bardzo fajnie opisane, jak "krowie na rowie"
Romet Komar -> Honda CB400 T 78' -> Kawasaki ER-5 99'
- wojteken
- Rowerzysta
- Posty: 22
- Rejestracja: 30 paź 2013, 14:47
- Imię: Wojtek
- Miejscowość: Gorzów Wlkp.
- Garnek: jest :)
Re: Wymiana tarcz sprzęgła
podepne sie tutaj. moze ktos przeczyta, pomoze otoz widoczny na zdjeciu nr 3 wodzik/popychacz tez ma u was luz? tzn tez wysuwa sie delikatnie (ok 3 mm)??? tarcza ze sprezynkami dokrecona z sila 9,3 Nm jak serwisowka przykazala.
dzieki z gory za pomoc, bo juz nie wiem co robic...
dzieki z gory za pomoc, bo juz nie wiem co robic...