Modyfikacja podgrzewanych manetek - przekaźnik

Gotowe rozwiązania naszych użytkowników.

Moderatorzy: Miłosz, Kamyk, lucek, bartoszto, jotto, Kanc1erz

Awatar użytkownika
Dzióbek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 416
Rejestracja: 12 sty 2011, 23:36
Imię: Michał
Miejscowość: Kalisz
Plecak: Hania
Garnek: Nitro
Telefon: 511483837
Lokalizacja: Pawłówek k. Kalisza (WLKP)

Modyfikacja podgrzewanych manetek - przekaźnik

Post autor: Dzióbek »

Modyfikacja polega na zamontowaniu przekaźnika, dzięki czemu manetki działają jedynie po przekręceniu kluczyka w pozycję "ON" - zapobiega do rozładowywaniu akumulatora, gdy zapomni się wyłączyć manetki, lub jakiś ciekawski będzie "grzebał" przy naszym motocyklu.

Modyfikacja wymaga ingerencji w instalację elektryczną, należy wszystko sprawdzić zanim się coś utnie lub przylutuje :)
Post wstawiam w "dobrej wierze", nie odpowiadam za uszkodzenia w wyniku błędów w podłączeniu układu


Potrzebne będą:
1. Przekaźnik samochodowy (np. świateł od Poloneza) + podstawka - najłatwiej kupić w sklepie z częściami do "Fiat, Polonez, Łada" - koszt 15-20zł.
2. Taśma izolacyjna lub koszulki termokurczliwe.

Opcjonalnie:
- 2 śrubki M6 (na klucz "10")
- końcówka na kabel tzw. "oczko", wielkości, żeby przeszła śrubka M6
- lutownica i cyna

Trochę teorii:

Przez przekaźnik "przechodzą dwa obwody elektryczne, "obwód zasilanego urządzenia" - czyli w tym przypadku obwód manetek oraz "obwód sterujący", czyli ten, z którego sygnał będzie włączał "obwód zasilanego urządzenia". Trochę "zamotałem" ale wszystko się wyjaśni w trakcie :)

Kolory kabli podaję tylko po to, aby można było je odnaleźć na dołączonych zdjęciach,mogą być inne.

Do rzeczy:
Kupiłem przekaźnik w komplecie z podstawką.
Z podstawki wychodzi 5 kabli - 3 grubsze - oznaczenia na podstawce i przekaźniku 30,87a i 87 oraz 2 cieńsze 85 i 86 (te oznaczenia są standardowe dla przekaźników).

Należy przeciąć przewód manetek podłączony do "+" akumulatora i w miejscu przecięcia podłączyć przewody 30 i 87 ("2 grube" - na moich zdjęciach żółty i niebieski) przekaźnika, w ten sposób tworzy się szeregowy "obwód zasilanego urządzenia".
Trzeci "gruby" przewód, czyli 87a należy zaizolować lub odłączyć od podstawki, w naszym układzie nie jest on do niczego potrzebny.

Następnie tworzymy "obwód sterujący". Ja wykorzystałem przewód wychodzący z skrzyneczki bezpieczników - czerwony z niebieskimi paskami - jest to "+" tylnej lampy - wychodzi z trzeciego bezpiecznika od góry opisanego "TAIL".
(uprzedzając pytania - podłączając się w tym miejscu manetki będą działać niezależnie, czy światła są włączone, czy nie)
Z przewodu należy delikatnie obrać izolację na odcinku ok. 1 cm, ale go nie przecinać! i "skręcić" z nim końcówkę przewodu "86" z przekaźnika (u mnie czerwony), tak, żeby powstało połączenie 3 kabli.
Pozostał przewód 85 z przekaźnika (u mnie szary) , który trzeba podłączyć do masy, czyli jakiegoś metalowego elementu motocykla.
Ja wykorzystałem nagwintowane otwory nad schowkiem - zamontowałem na przewodzie "oczko" i przykręciłem do ramy śrubką M6.
Wszystkie "skręcone" połączenia kabli polutowałem i owinąłem izolacją, można zastosować koszulki termokurczliwe.

Przekaźnik zamontowałem w schowku - wymagało to wywiercenia dwóch otworów, jednego, aby przeciągnąć przewody, drugi , aby przykręcić przekaźnik (kupiłem taki z "uchem" do mocowania), żeby nie "latał" za pomocą śrubki M6.

Fotki:

Widok ogólny:
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Przekaźnik:
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Podstawka i przekaźnik (przekaźnik "do góry nogami"):
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Sposób podłączenia przewodu 86 przekaźnika (obwód sterujący) do instalacji motocykla:
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Umiejscowienie przekaźnika w schowku, widok od tyłu motocykla (sorki, niewyraźne wyszło):
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us

Miejsce i sposób podłączenia przewodu "85" do masy (na zdjęciu rozkręcone, żeby było widać "oczko"):
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us
Jeżeli nie masz na utrzymaniu rodziny, nie grozi ci głód, nie jesteś Tutsi ani Hutu i te sprawy, to wystarczy, że odpowiesz sobie na jedno zajebiście, ale to zajebiście ważne pytanie - co lubię w życiu robić?...a potem zacznij to robić.
Sklep Motocyklowy Warszawa - moto NUMiK
Awatar użytkownika
Lish
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 957
Rejestracja: 24 wrz 2010, 21:56
Imię: Karol
Miejscowość: Piaseczno
Plecak: Kiti
Garnek: biały
Telefon: 500366623
Motocykl: fzs600 pies
Kontakt:

Re: Modyfikacja podgrzewanych manetek - przekaźnik

Post autor: Lish »

Super napisane, jutro idę kupić przekaźnik i montuje, bo ciągle zapominam wyłączać grzania ;)

Dzięki za tutorial, męczyłem, męczyłem i wymęczyłem ;)

-- 25 Cze 2011, 16:26 --

warto przykleić do "zrób to sam"

przeniosłem :) /jotto
Awatar użytkownika
Lukasz
Rowerzysta
Posty: 20
Rejestracja: 01 maja 2013, 11:36
Imię: Lukasz
Miejscowość: Jedzenie ;)
Garnek: na glowie...

Re: Modyfikacja podgrzewanych manetek - przekaźnik

Post autor: Lukasz »

Super, lecz zamiast odizolowania i lutowania (czwarte zdjecie) sugerowalbym uzyc szybkozlaczki:

Obrazek

Pozatym, podlaczyc miedzy plusem a 30-tka przekaznika bezpiecznik 10A.
Jeśli znajdziesz błędy, możesz je dla siebie zachować!

ER-5 (2004):
Obrazek
ODPOWIEDZ