Przy jakich obrotach zmieniacie bieg?

Bezpieczeństwo jazdy i wszystko związane z jazdą.

Moderatorzy: Miłosz, Kamyk, lucek, bartoszto, jotto

Awatar użytkownika
Dani66
Motorowerzysta
Posty: 75
Rejestracja: 05 cze 2011, 18:29
Imię: Daniel
Miejscowość: RSA
Garnek: Suomy Apex

Re: Przy jakich obrotach zmieniacie bieg?

Post autor: Dani66 »

Kamyk pisze:Powiem tak: sprawdzone nie tylko przezemnie, jazda na luzie daje wieksze spalanie. Hamowanie silinikiem jest lepsze czy to w samochodzie czy w motorze.
Owszem, ale jeśli silnik jest zasilany poprzez wtrysk, a nie gaźnik.
Sklep Motocyklowy Warszawa - moto NUMiK
Awatar użytkownika
Crass
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 237
Rejestracja: 06 gru 2011, 17:57
Imię: Krystian
Miejscowość: Wawa/Ochota
Garnek: Shark
Kontakt:

Re: Przy jakich obrotach zmieniacie bieg?

Post autor: Crass »

Hamowanie silnikiem ? jak twierdzi Keith Code ..klocki hamulcowe sa tansze w wymianie niz slinik ;) wziolem sobie ta uwage do serca :)

biegi zmieniam przy 4-6k obrotow w zaleznosci od nastroju :) ale nie cisne jakos specjalnie
kilka filmików i nie tylko :)
http://www.motocyklista.net
Awatar użytkownika
Kamyk
Administrator
Administrator
Posty: 3375
Rejestracja: 19 cze 2010, 19:07
Imię: Rafał
Miejscowość: Bydgoszcz/Szczecin/Berlin
Plecak: Ewa
Garnek: Shoei XR-1000 / HJC
Skype: kaminski.rafal
Numer GG: 2697152
Motocykl: Testowy
Lokalizacja: Bydgoszcz/Szczecin/Berlin

Re: Przy jakich obrotach zmieniacie bieg?

Post autor: Kamyk »

Ja np. duzo hamuje silnikiem, ale to specyfika V-ki ktora mam w SV-ce ;) Fajny bajer a do tego niezle daje basem wtedy moj komin.

Pozdrawiam,

Kamyk
Er5 -> SV 650 K3 -> ST xtz 750 '89 + ...
cybek
Motocyklista
Posty: 187
Rejestracja: 24 wrz 2011, 20:13
Imię: Michał
Miejscowość: Małopolska
Garnek: Shark S700

Re: Przy jakich obrotach zmieniacie bieg?

Post autor: cybek »

Dlaczego na jednym sprzęgle zrzucać max 1 bieg? Ja jak dojeżdżam do świateł to zmieniam od razu na luz, wtedy dojeżdżam sobie spokojnie pod światła i hamuję normalnie. Co w tym złego? Przecież minimalnie puszczając sprzęgło, żeby bieg wszedł to raczej nie zasprzęgla się jeszcze.
Awatar użytkownika
jotto
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1115
Rejestracja: 03 sie 2011, 11:53
Imię: Marek
Miejscowość: Gdańsk
Motocykl: Africa Twin

Re: Przy jakich obrotach zmieniacie bieg?

Post autor: jotto »

pomyśl sobie, że jedziesz na luzie z v~= 50km/h, nagle patrzysz w lusterko, a tam tir, który wiesz, że nie wyhamuje. chcesz dodać gazu, a tu zonk, luz, teraz wrzucając na jedynkę z luzu przy prędkości 50km/h trochę Tobą szarpnie i gleba, a na dwójkę może być już za późno.
To tak na wstęp :)

Co do zrzucania 1bieg/sprzęgło, dużo efektywniej zahamujesz używając przegazówki przy zmianie bieg po biegu i używając hamulca, niż używając samego hamulca. Pomyśl sobie, jesteś na torze, chcesz jak najszybciej przejechać trasę, szlifujesz swoje umiejętności, na długiej prostej rozpędzasz się do 160km/h, masz zakręt, wciskasz hamulec, redukujesz jeden lub dwa biegi (w zależności od zakrętu) pochylasz się dodając już gazu i wychodzisz z zakrętu z odkręconą manetką. A teraz wersja Twoja, jedziesz na 5 przy 160, na luz raczej nie wrzucisz, ale zredukujesz o dwa biegi hamując przy tym - będziesz musiał zacząć wcześniej hamować, bo przecież nie użyjesz biegu pośredniego do zredukowania prędkości.

To tak ze strony praktycznej, nie wiem jak jest w teorii, ale wiem na pewno, że hamowanie silnikiem jest oszczędniejsze niż hamowanie na biegu jałowym i że nie zdrowe jest zrzucanie kilku biegów na jednym sprzęgle.

Pozdrawiam
Obrazek
cybek
Motocyklista
Posty: 187
Rejestracja: 24 wrz 2011, 20:13
Imię: Michał
Miejscowość: Małopolska
Garnek: Shark S700

Re: Przy jakich obrotach zmieniacie bieg?

Post autor: cybek »

W przypadku jazdy ekstremalnej/na torze to owszem, masz rację. Ale mi nie chodzi o zrzucanie od razu do docelowego biegu, bo wtedy fakt, że zrzuca się po jednym. Mi chodzi o sytuację typową dla aut. Jedziesz, nagle widzisz, że jest czerwone, to zrzucasz na luz, delikatnie dohamowujesz i dojeżdżasz sobie na jałowym od świateł nie spalając przy tym nadmiaru paliwa, który będzie po zrzuceniu biegu i wskoczeniu wyższych obrotów.
pomyśl sobie, że jedziesz na luzie z v~= 50km/h, nagle patrzysz w lusterko, a tam tir, który wiesz, że nie wyhamuje. chcesz dodać gazu, a tu zonk, luz, teraz wrzucając na jedynkę z luzu przy prędkości 50km/h trochę Tobą szarpnie i gleba, a na dwójkę może być już za późno.
To tak na wstęp
A to już jest ekstremalna sytuacja, ale sądze, że przy tym 50km/h to i na luzie da się odbić, a jak nie, to czemu na dwójkę miałoby być za późno? Wbijasz dwójkę, dajesz gazu i pół sprzęgłem. Nie powinno bardzo szarpnąć, a jedynie sprzęgło może przygrzać.
Awatar użytkownika
Brok2000
Motocyklista
Posty: 195
Rejestracja: 07 wrz 2010, 23:49
Imię: Krzysiek
Miejscowość: ŁDZ
Lokalizacja: Łódź

Re: Przy jakich obrotach zmieniacie bieg?

Post autor: Brok2000 »

Mam trochę wrażenie, że jedni mówią o zupełnie innych sprawach niż Ci co pytają się o coś.
Pytanie brzmi: czy istotnie wpływa na zużycie jakiś elementów (jak tak to jakich i dlaczego) zrzucanie np dwu czy trzech biegów na jednym sprzęgle? (nie piszę tu o ekonomi jazdy, ani o łatwości wykonywania manewrów lecz tylko i wyłącznie o techniczne zużycie elementów).
Ja często dojeżdżając do skrzyżowania na którym skręcam hamuję sobie silnikiem bez żadnej redukcji do momentu pojawienia się zakrętu a jak jak zaczynam manewr to włączam sprzęgło redukuje dwa lub trzy biegi na raz, w zależności jak szybko jechałem wcześniej, puszczam sprzęgło lekko dodając gazu i śmigam dalej - czy to jest złe z punktu widzenia technicznego?
Co do ekonomi jazdy to zdania są podzielone i każdy ma rację! Olok, w jego przypadku, słusznie stwierdził, że mniej paliwa się traci na przyspieszanie z 80 do 90 niż z 40 do 90. Co do klocków to na luzie się nie ścierają. Przy dojazdach do skrzyżowań faktycznie hamowanie silnikiem jest uzasadnione ekonomicznie.

Również raczej jeżdżę jak emeryt i zmieniam biegi mniej więcej przy 5-6 kiloobrotach. Redukuję na słuch i na wyczucie - jak nie ciągnie redukuję dalej, do skutku aż pociągnie tak, że będę zadowolony :D
Awatar użytkownika
Crass
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 237
Rejestracja: 06 gru 2011, 17:57
Imię: Krystian
Miejscowość: Wawa/Ochota
Garnek: Shark
Kontakt:

Re: Przy jakich obrotach zmieniacie bieg?

Post autor: Crass »

Brok2000 pisze: Ja często dojeżdżając do skrzyżowania na którym skręcam hamuję sobie silnikiem bez żadnej redukcji do momentu pojawienia się zakrętu a jak jak zaczynam manewr to włączam sprzęgło redukuje dwa lub trzy biegi na raz, w zależności jak szybko jechałem wcześniej, puszczam sprzęgło lekko dodając gazu i śmigam dalej - czy to jest złe z punktu widzenia technicznego?
No pewnie na scigacz.pl zaraz by Cie atakowali :) Ja raczej staram sie redukować z miedzygazem dojeżdzając do skrzyżowania
kilka filmików i nie tylko :)
http://www.motocyklista.net
cybek
Motocyklista
Posty: 187
Rejestracja: 24 wrz 2011, 20:13
Imię: Michał
Miejscowość: Małopolska
Garnek: Shark S700

Re: Przy jakich obrotach zmieniacie bieg?

Post autor: cybek »

Akurat w kwestii redukcji biegu to raczej tylko z lekkim dodaniem gazu, chociażby dla samego komfortu jazdy.
Dziwie sie, że wam sie chce dojeżdżając do czerwonego światła zbijać po jednym biegu. Ani to ekonomiczne, ani fajne... Jedyne co mi się wydaje sensownym powodem to faktycznie dbanie o skrzynię/sprzęgło, ale ciągle nikt nie podał sensownego powodu, dla którego miałoby się coś od takiej jazdy psuć.
Poza powodem, że wtedy łatwiej uciec przed tirem :P
Awatar użytkownika
DeFi
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2397
Rejestracja: 10 paź 2010, 20:25
Imię: Rafał
Miejscowość: Września
Plecak: Brak
Garnek: LS2
Numer GG: 9958743
Telefon: 783757397
Motocykl: Yamaha FJR 1300 '01
Lokalizacja: Września

Re: Przy jakich obrotach zmieniacie bieg?

Post autor: DeFi »

redukcja biegów przy dojeżdżaniu do świateł pomaga redukować prędkość. Działa to jak trzeci hamulec. Przy ERce est to przydatne przez wzgląd na skuteczność hamulców. Gdy jesteśmy w miejscu, gdzie za daleko by przyśpieszyć a za blisko by spokojnie wyhamować.

A tak dodatkowo, to przy ilu obrotach redukujecie bieg na niższy ? Ja zauważyłem że optymalnie jest chyba w okolicach 3 tyś obr.
Obrazek
Kawasaki ER-5 '05 -> Kawasaki ZR-7 '00 ->Yamaha FJR 1300 '01
http://www.bikepics.com/members/defi/01fjr1300/
ODPOWIEDZ