Obrotomierz spalony opornik

Naprawa, wymiana, konserwacja, po prostu pomoc ...

Moderatorzy: Miłosz, Kamyk, lucek, bartoszto, jotto, Kanc1erz

prokopiusz
Podawacz śrubek
Posty: 6
Rejestracja: 15 mar 2016, 16:00
Miejscowość: Prudnik

Obrotomierz spalony opornik

Post autor: prokopiusz »

Witam
Szukałem na forum oraz przez google, ale nie znalazłem rozwiązania swojego problemu i mam nadzieje że mi pomożecie.
Do problemu:
Na początku padł regulator i spaliło wyświetlacz biegów, żarówki przód, tył oraz obrotomierz, w sumie wszystko co było w tej chwili włączone. Spalił sie opornik oznaczony R1 jak na zdjeciu.
Po przeczytaniu paru tematów wartość opornika to 30ohm 0,5W. Dałem go elektrykowi żeby taki wlutował. Myślałem ze wszytko będzie git, po podłączeniu nie zakładałem tarczy i dobrze, bo jak przekreciłem stacyjkę (bez odpalania) z tego opornika poszedł dym. Napięcie na aku 12.5V. Martwi mnie to że bez odpalania pali opornik, może zwarcie w module przeciez z niego idzie impuls do obrotomierza, ale wszytko inne działa. Co to może być? Szukałem jakie powinno być napięcie na wtyczce do obrotomierza, dodam że przewody czarno-żółty i zielono-biały mają zwarcie przy wtyczce czy to tak ma być?
Załączniki
5783943700_1371161659.jpg
Sklep Motocyklowy Warszawa - moto NUMiK
Rafał
Motocyklista
Posty: 161
Rejestracja: 31 maja 2014, 14:49
Imię: Rafał
Miejscowość: Cc B-100
Garnek: HJC-HQ1

Re: Obrotomierz spalony opornik

Post autor: Rafał »

Mógl Ci sie jakiś przewód podtopic i robi zwarcie, przejrzyj wiązkę
prokopiusz
Podawacz śrubek
Posty: 6
Rejestracja: 15 mar 2016, 16:00
Miejscowość: Prudnik

Re: Obrotomierz spalony opornik

Post autor: prokopiusz »

Ściągnąłem bak, przejrzałem instalacje i na moje oko wszystko jest dobrze, żadnych przetarć i przepaleń. Czy ktoś wie jakie powinno być napięcie na kostce do obrotomierza (w lampie) przy włączonym zapłonie a jakie przy odpalonym silniku? Czy moduł może być padnięty jeżeli wszystko inne działa? Dodam że przed wymianą regulatora nie mogłem zgasić silnika ze stacyjki, po przekręceniu na OFF sinik nadaj pracował ale kontrolka od luzu mocniej świeciła, wszytko inne sie wyłączyło

-- 17 Mar 2016, 14:42 --

sory że pisze post pod postem ale potrzebuje pomocy. Jezeli ktoś by miał czas by sprawdzić napiecia przy kostce do obrotomierza w lampie (trzy kable) byłbym bardzo wdzięczny. Nie wiem czy to padnięty moduł a kupowanie by sprawdzic raczej nie ma sensu

-- 23 Mar 2016, 14:06 --

mam jeszcze jedno pytanie. Jaki powinien być opór przy odłaczonym obrotomierzu między GND a ING u mnie jest 740 przy ustawionym mierniku na 2K
Awatar użytkownika
jotto
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1115
Rejestracja: 03 sie 2011, 11:53
Imię: Marek
Miejscowość: Gdańsk
Motocykl: Africa Twin

Re: Obrotomierz spalony opornik

Post autor: jotto »

Obrazek
prokopiusz
Podawacz śrubek
Posty: 6
Rejestracja: 15 mar 2016, 16:00
Miejscowość: Prudnik

Re: Obrotomierz spalony opornik

Post autor: prokopiusz »

tak przeczytałem ten temat, ale nie ma tam informacji i napięciu oraz oporze. Wydaje mi się ze zwarcie jest spowodowane zbyt małym opornikiem, który założył mi elektryk ale nie wiem do końca
Kanc1erz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 895
Rejestracja: 07 kwie 2014, 08:58
Imię: Michał
Miejscowość: Ornontowice k/Gliwic
Garnek: Scorpion EXO-1200
Numer GG: 8278420
Motocykl: SV-650SF

Re: Obrotomierz spalony opornik

Post autor: Kanc1erz »

prokopiusz pisze:tak przeczytałem ten temat, ale nie ma tam informacji i napięciu oraz oporze. Wydaje mi się ze zwarcie jest spowodowane zbyt małym opornikiem, który założył mi elektryk ale nie wiem do końca
Wiesz co, ciężko powiedzieć coś o oporach i napięciach. Nieodzownym wydaje się być oscyloskop - po prostu trzeba sprawdzić jaki przebieg dobiega z silnika i gdzie znika. Wartość rezystora (dokładna) jest podana w temacie, jest tam również dokładne zdjęcie rezystora, więc można policzyć jego rezystancję.
Zresztą wymiana uszkodzonego rezystora niekoniecznie może pomóc - wszak z jakiegoś powodu się przepalił. Z jakiego?
ER-5 1998r. Od 07.04.2014r.
SV650S 2007r. Od 29.04.2018r.
Chętnie pomogę również w zakresie projektowania elektroniki oraz szeroko rozumianej informatyki i komputerów.
prokopiusz
Podawacz śrubek
Posty: 6
Rejestracja: 15 mar 2016, 16:00
Miejscowość: Prudnik

Re: Obrotomierz spalony opornik

Post autor: prokopiusz »

elektryka w motocyklu sprawdzona. Do kostki w lampie wszystko jest ok. Cos nie tak z obrotomierzem. Przyczyną był regulator napięcia(chiński zamiennik) wymieniony na oryginalny choć drogi to się opłaca bo może wiele szkód wyrządzić. Czy są jakieś zamienniki obrotomierzy, jakieś uniwersalne, coś co można zaadoptować do er5? bo wydaje mi się ze oryginalny się zjarał i reanimacja nie pomoże.
Kanc1erz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 895
Rejestracja: 07 kwie 2014, 08:58
Imię: Michał
Miejscowość: Ornontowice k/Gliwic
Garnek: Scorpion EXO-1200
Numer GG: 8278420
Motocykl: SV-650SF

Re: Obrotomierz spalony opornik

Post autor: Kanc1erz »

prokopiusz pisze:elektryka w motocyklu sprawdzona. Do kostki w lampie wszystko jest ok. Cos nie tak z obrotomierzem. Przyczyną był regulator napięcia(chiński zamiennik) wymieniony na oryginalny choć drogi to się opłaca bo może wiele szkód wyrządzić. Czy są jakieś zamienniki obrotomierzy, jakieś uniwersalne, coś co można zaadoptować do er5? bo wydaje mi się ze oryginalny się zjarał i reanimacja nie pomoże.
Da się odczytać nazwę i numer układu scalonego? Jeżeli tak, to napisz mi ją tu.
ER-5 1998r. Od 07.04.2014r.
SV650S 2007r. Od 29.04.2018r.
Chętnie pomogę również w zakresie projektowania elektroniki oraz szeroko rozumianej informatyki i komputerów.
prokopiusz
Podawacz śrubek
Posty: 6
Rejestracja: 15 mar 2016, 16:00
Miejscowość: Prudnik

Re: Obrotomierz spalony opornik

Post autor: prokopiusz »

zdjecie układu scalonego
DSC_0365.JPG
Kanc1erz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 895
Rejestracja: 07 kwie 2014, 08:58
Imię: Michał
Miejscowość: Ornontowice k/Gliwic
Garnek: Scorpion EXO-1200
Numer GG: 8278420
Motocykl: SV-650SF

Re: Obrotomierz spalony opornik

Post autor: Kanc1erz »

prokopiusz pisze:zdjecie układu scalonego
DSC_0365.JPG
TB9226AN. Ciekawe, można go kupić (na Aliexpressie), ale nie ma ŻADNEJ noty katalogowej tego układu. JEst TB9228, ale nie wiem, czy to ta sama rodzina.
W każdym razie:
Warto by wymienić resztę elementów (trzy kondensatory tam jeszcze widzę i dwa rezystory). Koszt pewnie zamknie się w 10zł (elementów).
Jeżeli to nie pomoże, a sygnał dochodzący z moto jest poprawny, to tylko ten układ jest winny. I jeżeli to nie jest układ programowalny (TB9228 jest), to można go zamienić. Jeżeli zaś jest to mikrokontroler, to i tak trzeba szukać nowego obrotomierza.
Cyknij jeszcze fotkę od strony ścieżek. Możliwie jak najlepszej jakości. Najlepiej dwie dla pewności.
ER-5 1998r. Od 07.04.2014r.
SV650S 2007r. Od 29.04.2018r.
Chętnie pomogę również w zakresie projektowania elektroniki oraz szeroko rozumianej informatyki i komputerów.
ODPOWIEDZ